•  50 000 tuotetta saatavilla heti toimitukseen
  •  Ilmainen palautus (kaikista EU-maista)
  •  Henkilökohtaista neuvontaa pyörän hankintaan
  •  30 päivän palautusoikeus
  •  Pyörät kootaan Saksassa

Maik the Mechanic
Pidä huolta pyörästäsi

Talvella pyörän ylläpitoon kannattaa panostaa hieman tavallista enemmän riippumatta siitä säilytätkö pyörääsi varastossa vai onko se ajossa. Niin jarrut ja ketju kuin renkaatkin tarvitsevat hieman ylimääräistä huomiota. Myös sähköpyörät tarvitsevat hieman ylimääräistä ylläpitoa. Maik the Mechanic antaa parhaat vinkit pyörän talviylläpitoon:

LAITAN PYÖRÄNI TALVISÄILÖÖN:

» Pese pyörä huolellisesti ennen varastointia ja poista kaikki lika erityisesti voimansiirron osista.

» Puhdista ketju, takavaihtaja, etuvaihtaja, rissat ja rataspakka ja voitele ne. Vaihda kaikki vaihteet läpi ja siirrä ketju pienimmälle takarattaalle.

» Hyvin tuulettuva, kuiva paikka on täydellinen pyörän säilyttämiseen talven yli.

» Pysäköi pyöräsi lattialle tai ripusta se seinälle tai kattoon. Vältä kuitenkin pyörän säilyttämistä pystysuoraan mikäli mahdollista. Tämä on parempi hydraulisten jarrujen kannalta.

» Jos kuitenkin ripustat pyöräsi pystyyn, kannattaa tarkistaa onko jarruissa ilmaa ja tarpeen tulleen ilmata ne.

» Tarkista säännöllisesti, että renkaissa on tarpeeksi ilmaa. Jos pyörää säilyttää pidemmän aikaa renkaat tyhjinä, voivat ne vaurioitua.

PYÖRÄILEN LÄPI TALVEN:

» Jotkut kutsuvat niitä kulutusosiksi: Ketju, jarrut ja renkaat vaativat erityistä huomiota talvella.

» Puhdista ja voitele tarkasti säännöllisesti ketju ja rattaat märän kelin voiteluaineella, jotta se ei huuhtoudu niin herkästi kosteissa olosuhteissa pois.

» Pese pyöräsi säännöllisesti pyöränpesuaineella poistaaksesi lian ja tiesuolan. Älä käytä korkeapaineista painepesuria!

» Pyörien rungoille on olemassa erityisiä öljyjä ja vahoja, jotka auttavat pitämään rungon puhtaana ja suojaavat korroosiolta.

» Joustava etuhaarukka ja iskunvaimennin: Huomioi, että kylmällä säällä (kylmempää kuin 4 astetta pakkasta) iskunvaimennuksen suorituskyky laskee, kun öljy muuttuu paksummaksi.

» Renkaat: Lumella ja jäällä pyöräillessä kannattaa käyttää nastarenkaita tai vähintään talvirenkaita.

» Jos sinulla on pyöräilyelektroniikkaa: Älä säikähdä vaikka näyttö pimenisi. LCD-näytöt hidastuvat kylmällä ja voivat jopa hetkellisesti lakata toimimasta. Jos säilytät pyörää ulkona kannattaa näyttö poistaa pyörästä säilytyksen ajaksi.

» Vannejarrujen jarrupalat saattavat likaantua herkästi talvella, mikä heikentää jarrutustehoa. Säännöllinen vannekehien ja jarrupalojen puhdistus voi auttaa paljonkin.

» Jos lämpötila vaihtelee paljon, voi esim. vaijerinkuoriin kertyä kondensaatiovettä. Kun se jäätyy pakkasella, heikentää se vaihteiston toimintaa.

MINULLA ON SÄHKÖPYÖRÄ:

» Akut ovat herkkiä kylmille lämpötiloille. Pidempien taukojen aikana kannattaa akku suojata neopreenisuojuksella, vaikka sähköpyörällä ajaminen onnistuukin loistavasti kun sähkövirta pitää akun käytössä lämpimänä.

» Jos pyörää säilytetään pysyvästi ulkona pakkasella, kannattaa akku irrottaa sekä säilyttää ja ladata huoneenlämmössä. Akku kannattaa silloin kiinnittää pyörään juuri ennen ajoon lähtöä.

» Ajotietokoneet ja muut näytöt kannattaa ulkona poistaa säilytyksen ajaksi ohjaustangosta.

» Akku kannattaa ladata varaustasolle 40–70 % ennen säilytykseen laittamista. Akun varaustaso kannattaa myös 2-3 kuukauden välein tarkistaa ja tarvittaessa ladata takaisin tälle lataustasolle.